Bag dig i julestemning

Hvis julestemningen ikke af sig selv indfinder sig, så hjælper duften af varme småkager som regel på det. Småkager er duften af kanel, nellike, vanilje, citron og kardemomme. 
Der er nedtælling på 24 hele dage til juleaften og de er dejlige. 
ALT juleri er tilladt, bortset fra rod ved julefrokosterne! Si'r det bare. 
Nu er der bare det ved de 24 dage, at uanset hvordan julen lander, så består de 24 dage bare af en god del hverdage og hverdage er ikke altid dem, der giver mest tid til fri leg.
Det er her jeg synes, at småkagedej på lager har sin fulde berettigelse. Kan du dele dej med din mor, nabo, veninde eller kollega, så er mangfoldigheden hjemme.
Fidusen er ikke ny, heller ikke min egen, men en rigtig god fidus er den.
Lav 1,2, 3 eller så mange forskellige deje, som I orker og del så. En rulle af min småkage dej for en rulle af din småkage dej.......Kordiner evt. lige lidt, så I ikke ender op med at alle har lavet dej til vaniljekranse.....
De deje, der egner sig bedst, er dem der alligevel skal ligge og tænke over tingene i køleskabet.
Det er f.eks. vaniljekranse, som slet ikke behøver at være rillede og kranseformede, hvis ikke du har en gammeldags kødhakker i det bagerste af et køkkenskab.
Det er honningkager, nok mest for dem der var ude i rigtig god tid og fik lavet dejen i oktober.
Brunkager er nemmest at skære, når de er helt kolde, så de kan også bo i fryseren, hvis ikke der er plads i køleskabet og så tages op, lægges på køkkenbordet et stykke tid og så bare skæres ud i fine tynde kager og smides i ovnen.
Finsk brød, moka nøddesmåkager og jødekager er også fantastiske.
Alle opskrifterne på de småkager jeg har nævnt her kommer på bloggen efterhånden som jeg får lavet dej, bagt dem og taget billeder.
Jeg kender nemlig ikke rigtig nogle jeg kan dele deje med. Men så er det heldigt, at jeg synes, at det tangerer noget meditativt at bage småkager.
For husk, at ved alle opskrifter på småkager gælder reglen om at slappe af. Sæt dig på en stol og glo ind i ovnen, mens kagerne er derinde. Ikke noget med liiiige at gå i gang med noget andet et andet sted. Grænsen mellem lækker gylden og forbrændt er hårfin og brændt er altså lig med uspiselighed. 
I morgen kommer der en opremsning af mine ynglings varme vinter drikke med opskrifter.
Der er bl. a. varm hyldeblomst med krydderier, hvid gløgg, æblemost med krydderier, krydderte og ekstrat til almindelig gløgg.  
Der er nogle, hvor flere glas kun må indtages uden efterfølgende kanekørsel - Det vil fremgå tydeligt og så der er nogle opskrifter, der sagtens kan indtages af både børn, gravide, chauffører og andre der ikke behøver at visne af tilsat snaps/rom/portvin. 



Kommentarer

Populære opslag