Rigtig meget vestjysk vind

Min opfordring til at få vejrguderne ind i kampen om noget godt vejr til dragerne på Rømø gik ikke igennem! 

Måske er de optaget et andet sted, måske er de emigreret til varmere himmelstrøg.......Her kommer i hvert fald ingen dragebilleder.

Men......Vi har altså en rigtig god tur. Det slår jeg lige fast. Vi har ikke set andre drager end dem, der hænger uden for de butikker, som sælger drager, men så har vi bare valgt et andet tema for turen. 

Vi har støttet det jyske handelsliv. Vi har handlet rigtig godt ind i en sports outlet og også støttet en hel del andre butikker. Mindsteteenageren Anna har studeret Rømø fra hesteryg. Hun er så god til det der med heste. Jeg er ikke så begejstret for heste, heller ikke selvom de er små og venlige, så jeg nød bare vinden og vidderne imens.  
Jeg elsker marsklandet og den vestjyske kyst. Der er ikke mange steder, hvor man kan se så langt. 
Jeg har også kørt lidt rundt hist og pist og så har jeg har set mange flag. Knaldrøde (og hvide) dannebrogsflag helt strakt ud i heftig vind i Vestjylland. Så langt strakt ud, at jeg ind imellem har været bekymret for en flagstang. 
Hvad ville knække først? Flagline eller flagstang? Jeg håber, at de alle sammen holdt. Dannebrog i frisk vind er så smukt, også selv om himlen var grå. 
Først underede det mig.....Så mange kunne vel ikke have fødselsdag? Det var et pænt stykke oppe ad dagen, før det dæmrede for mig.
Det er jo den 5. september. Officiel flagdag for Danmarks udsendte.
Jeg har det en smule blandet med begrebet krig. Man kan nok mene både for og imod om de missioner, som Danmark har involveret sig i og Danmark som en krigsførende nation. 
Men, det har nu for mig, intet med flagdagen at gøre.
At kritisere Danmarks deltagelse på Balkan, i Irak eller Afghanistan er, at kritisere en politisk beslutning, hvilket heldigvis er helt lovligt her i landet.
Jeg ved ikke, om Danmarks bidrag til krigene har stået mål med tabene og konsekvenserne.
Jeg ved ikke, hvornår vi skal sende danske soldater i krig - og hvornår vi ikke skal det. 
Men jeg synes helt sikkert, at flagdagen er en smuk tanke og en lille, men vigtig officiel tak fra et samfund til dem, der blev bedt om at løse livsfarlige opgaver langt væk fra Danmark.
Så når det smukke dannebrog blafrer d. 5. september, så send en tanke til de hjemvendte soldater og deres pårørende og de pårørende til dem, der ikke vendte hjem i live og de konsekvenser det fik for dem alle sammen.  
Det er faktisk det vi hejser flaget for, ikke for og imod krige.

I morgen er det søndag og på tide at vende bilen mod øst, men inden da skal vi lige have det sidste ud af vores miniferie. Hvor turen går hen, tager vi stilling til i morgen tidlig.


Kommentarer

  1. Jeg blev faktisk meget rørt over det du her skriver omkring for/imod krigsdeltagelse - det danske flag osv....
    Smukt må det i alle fald have set ud! Dejligt at I hygger på den skønne vestkyst her i dejlige Jylland <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak for de pæne ord. Det var så smukt med alle de flag og Jylland er bare dejligt:)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag