I aften er det Valborgs aften

Valborgs aften er gået i glemmebogen i Danmark, men i Sverige og Tyskland føres den visse steder stadigvæk videre.
Valborgs aften fejres før i tiden lige som Sct. Hans med bål og frygt for heksenes nat og deres vilde tur til Bloksbjerg. 
Den markerede også, at vinteren nu endelig var slut og sommerhalvåret begyndte med nyt spirende liv i jorden.
Gammel ild skulle slukkes og tændes igen med vild ild. Vild ild var ild, der var slået af træ.
Vild ild er samtidig synonymt med hekse, vølver - det utæmmede og urkræfterne. 
De sider man, set i en kulturel kontekst, helst ikke skulle/skal dyrke. Det passer ofte ikke ind. Det fylder for meget og det larmer. Alt for vildt og voldsomt. 
Der passer det polerede, det civiliserede, det kultiverede og det beherskede nemmere ind.
Men lige nu har jeg altså brug for en smule vildskab. Jeg synes, jeg er begyndt at kede mig i mit liv og det kan jeg bestemt ikke lide. Noget må ske.
Jeg trænger vist til noget utæmmet, noget ild og vild dans, noget magi og noget forunderligt. Nå ja og så en smule visdom. Det skader sikkert ikke. 

I år falder Valborgs aften sammen med en fuldmåne. 
Jeg ved ikke, om det giver dobbelt op på vilde energier, men jeg elsker fuldmåner. En fin kolbøtte og så vender månen igen. 
Det er en evig smuk bevægelse. Lige som bølgerne i havet.

Jeg vil gå ud og se om jeg skulle være så heldig, at vejret er nogenlunde klart og månens stråler kan nå synligt ned på det våde græs.
I morgen starter en fridag ud med et tandlægebesøg, så må jeg se hvor meget utæmmet ild og vild dans der er efter det. Måske er der bare et par panodiler og noget middagslur.


 

Kommentarer

Populære opslag