Solvitur Ambulando

Latin er ikke min stærke side.......Det kan sidestilles med kinesisk og rigtig meget andet jeg heller ikke forstår. 
Nå men, her er et fint udtryk som nogen (Peter Bolland) har været så venlig at oversætte, så jeg fatter meningen.
Solvitur Ambulando betyder på engelsk; its solved by walking. 
Peter Bolland er en af mine favorit skrivere. Det er altid et eller andet godt at hente i hans tekster. 
Jeg følger ham på Facebook og hans blog Thinking Through på peterbolland.blogspot.com
Indlægget Solvitur Ambulando handler bare om, at det er godt at gå og hvorfor det er godt at gå sat ind i en filosofisk kontekst. 
Det passer så godt til min keep it simple tankegang. 
Simpelt og alligevel med effekt, hvis man er opmærksom.
Peter Bolland forklarer det bare lige lidt det mere fint og filosofisk hvorfor og hvordan det er fantastisk, end jeg kan.
Læs endelig med hos ham.
Engang gik mennesker også i denne del af verden meget, nok mest af nødvendighed. 
Nu er det sjældent nødvendigt og det tager altså også tid i en travl hverdag. 

Dette her er et af de absolutte ynglingssteder......Mig, lyden af bølger, vinden, fugleskrig og vidderne! Så kan jeg tænke at det hele faktisk går ret meget ok og at det er så godt at være mig.

Men når jeg har travlt, så glemmer jeg ofte, at jeg faktisk godt kan li' at gå og at jeg har godt af det. 
Når jeg så endelig går igen, så tænker jeg over hvorfor jeg glemmer det og ikke får det gjort....Jeg har ikke noget rigtig godt svar, andet en mumlen om, at der jo er så meget andet jeg også skal nå. 
Alle svar kommer vist ikke altid klart og tydeligt bare ved at gå, men mange gør. Især hvis man går vågent og bevidst.
Ikke noget med at memorere indkøbslister eller kalenderplaner. Bare gå og se og være. 
Se på skyer, mærke vinden, solen, regnen, trække vejret dybt. 
God vejrtrækning og natur er sundt, både fysisk og mentalt.

Fra efteråret. På tur med ældsteteenageren, der heldigvis også har arvet min trang til at gå tur. 
At have en 18-årig, der selv går tur i skoven, godt nok med musik i ørerne i stedet for fuglefløjt, men den slags detaljer må en mor finde sig i. 
Hun går og kommer ud og får noget frisk luft. Det må være det vigtigste.

I byen er der også fine ting at kigge på, når man går.
Når der er travlt med travlt på på arbejdet, prøver jeg at komme ud og gå i min frokostpause.
Så hvis du ser en dame rende rundt med en rugbrødsklap sammen i hånden i en by omkring kl. 12.30, så kan det være mig. 
Ligesom med yoga bliver jeg bare et bedre menneske af frisk luft og en gåtur, også selvom det bare er et lille smut.
Et af ønskerne for den nærmeste fremtid er at gå mere og oftere. 
Gå og være og tænke tanker. Årstiden er med mig. Det er lyst  nu, når jeg kommer hjem fra arbejde.
God tur, hvis du også vil med ud og gå.









Kommentarer

Populære opslag