Jeg, en sur og tvær gammel heks


Inden i er jeg en sur og tvær gammel cerut rygende heks! Sådan en med blåligt hår, lidt for meget portvin i glasset og en lille tyksak af en puddelhund, som jeg fodrer med fyldte chokolader og småkager. Havde jeg en havelåge havde jeg nok også sat mig ud ved den og truet af nabolagets larmende unger med min stok………
 
Og hvordan er jeg så endt der? Jeg har orienteret mig lidt mod samfundet og det kan jeg blive i rimeligt skidt humør over. Jeg er faktisk efterhånden nogenlunde god til at zig zagge udenom den værste nyhedsstrøm, for jeg ved godt hvad det gør ved mig. Og nej, jeg har intet filter overfor sådan noget. Jeg er stor tilhænger af PYT-ord og PYT-kasser, men med hensyn til samfundssager, så virker det faktisk sjældent.
Det sidste nye min indre gamle heks fik hidset sig op over, er:


Alle ved jo, at hvis man ikke tjekker medarbejdere i hoved og r.., så snyder og pjækker de. Det må s.. da være den tankegang, der ligger bagved ideen om at indføre stempel ind og ud-teknik på alle Tårnbys skoler og få skoler i Esbjerg.
Stemple ind og stemple ud……Hvordan rimer det egentligt på videnssamfund og skolelærer?
I mine ører så rimer det slet ikke. Det skurrer! Lidt lige som lyden af negle, der kradser ned ad en tavle. Altså en gammeldags tavlelak-tavle, ikke et nymodens smartboard.

Her gik jeg og troede, at kontrol-stempleriet uddøde med industrisamfundet? Det gjorde det så ikke. Det er indført af alle steder på nogle heldigvis ret få skoler. Skoler der skal forberede vores unger på den nye fagre verden. Men dem der skal forberede ungerne på det, er underlagt gammeldags kontrol hevet direkte ind fra en fjern fabriksfortid? Jeg synes, det skriger af mistillid til at lærerne selv kan forvalte den tid de skal bruge på skolen.  

Og jeg synes faktisk, det er værst i Esbjerg, selvom det kun er indført på få skoler der. Her er det nemlig de enkelte skoler (skoleledere?), der selv har indført skidtet.
I Tårnby kan det muligvis undskyldes med, at det er et politisk udvalg og/eller en forvaltning på rådhuset, der har fået den fantasiske ide.
Når man enten er politisk valgt eller ansat i en kommune, sidder man ind imellem så langt væk fra virkeligheden, at man måske kan komme til at foretage sig noget, der skriger til himlen. Man kender i hvert fald ikke dem, man ikke stoler på.
Det gør man forhåbentlig som skoleleder. Uanset hvem og hvad, så svier det voldsomt i mine ører og jeg mener sådan set at det på alle leder og kanter sender nogle rigtig grimme signaler.

Både min indre og ydre heks hader mistillid og kontrol. Hun tror simpelthen ikke på, at man arbejder bedre, gladere og mere motiveret ved at blive kontrolleret. Det var bare lige det hun ville spytte ud.  

Kommentarer

Populære opslag