Allehelgens gudstjeneste

Jeg var i kirke søndag aften. Til allehelgens gudstjeneste, sammen med mindste-teenageren
Jeg elsker den ro der er i en kirke, tekststykker, orgelmusik og de smukke salmer. 
Søndag aften var en meget smuk stund med alle de bedste ingredienser bl.a kirkesangerens solosang og hun kan virkelig synge.
Vi sang samlet bl.a. den smukke salme; Nu går solen sin vej. 
Jeg sad og tænkte lidt på, at det måske er lidt lettere at acceptere, at det bliver mørkere og med mindre sol, hvis vi tænker på, at solen bare går videre for at skinne på nogle andre det næste halve år. Derefter kommer den igen til os. 
Jeg vil prøve at tænke på det, når efterårs-/vinter blues'en rammer mig.
Jeg ved jo, at tristheden rammer på et tidspunkt, også selvom jeg rigtig godt kan lide mørket, hygge, langsommeligheden og de levende lys.



Alle salmebogens salmer kan findes her: http://www.dendanskesalmebogonline.dk/
Jeg kendte ikke den danske salmebog online.dk, men det er en dejlig side, hvor alle samlebogens smukke salmer kan søges frem, enten vil hjælp af salmens nummer eller ved dele af teksten. 
Her er de fire første vers fra; Nu går solen sin vej:
786
Nu går solen sin vej
Mel.: Erik Sommer 1980
1
Nu går solen sin vej
for at skinne på andre,
for alle på jorden har brug for dens lys,
og de håber og venter
på dagen, du skaber,
for kun i din sol, Gud, kan livet fornys.

2
Nu går landet til hvile,
og travlheden dæmpes,
og hjemmene fyldes af aftnens musik.
Vær med den, kære Gud,
der må sidde alene,
og den, der nu slider sig træt på fabrik!

3
Nu er timen til stilhed,
til bøn og til tanker,
til ord, som har vægt, og som kræver et svar.
Kom og rør ved os, Kristus,
så vi bliver åbne
for glæden og livet og freden, du har.

4
Nu er timen, hvor du
dømmer alt det, vi gjorde,
som vendte os bort fra vor næste og dig.
Nu er timen, hvor du
sletter alt det, der skiller,
hvor du siger: Kom, og vær hjemme hos mig!

Kommentarer

Populære opslag