Årets gang i Haveheksens have – Februar 2014

Nu holder jeg til på Vestsjælland, så meget sne i løbet af januar kan jeg ikke prale af, kun regn, storm, gråvejr og mudder! Ikke just noget, der fremmer et godt have-humør i et spritnyt haveår.

Men jeg er nu alligevel så småt i gang;

  • Artiskokker er sået - kommer i fin stil og venter på at blive pottet om, så der bliver lidt bedre plads om tæerne.
  • Peberfrugter er sået - ser dog ikke for godt ud, Spireprocenten er indtil videre så lav, at der nok mest er tale spirepromiller.
  • Skoleagurker er sået - ser fint ud. Hele sidste forår havde vi tidlige agurker i udestuen. Planterne var helt færdige ved højsommer, men det var ok, for da overtog planterne i drivhuset leveringen af friske agurker.
  • En lille bitte drys Narcis Tobak - Nicotiana Sylvestris er fordelt i 5 små potter med sommerdrømme om at få dem tidligt i blomst. Duften af tobaksblomster er helt fantastisk en lun sommeraften på teressen. Resten af de mikroskopiske frø bliver forspiret senere.
  • Nogle få tomatfrø er også sået. Det er efter samme koncept som agurkerne. De skal også bo i udestuen og levere tidlige tomater. 
Jeg har indtil videre, al erfaring viser at det ikke holder i længden, kun kigget på frøreoler og internetsalg af frø. 
Faktisk har det lykkes mig kun at kigge både i Bilka's og Bo grønt. 
Det var ikke nemt, men det gik. Jeg elsker altså at forspire! 
( Men jeg kan godt huske de år, hvor der stod mængder af småplanter i ALLE vindueskarme og tiggede efter lunt forårsvejr, så de kunne komme ud i noget lys og større potter.)

I morgen er der lovet godt vejr, så der er planen at tage en dyb indånding og gå i krig med at få drivhusene nogenlunde på benene igen. 
Det er ikke noget hemmelighed, at der siden efteråret ikke har været andre derinde end ballademagerene Allan og Bodil Blæsevejr.
Det kan godt være, at der var en del rod, måske fordi "nogen" aldrig lige blev helt færdige med at tømme kapilærkasserne for jord og døde planter, men der var altså ikke smadret noget, før de to kom forbi.





Kommentarer

Populære opslag