Forårsjævndøgn

I dag er det d. 20. marts 2014 – Så det er forårsjævndøgn.


Forårsjævndøgn betyder, at dag og nat er (næsten) lige lange. Den astronomiske forklaring er noget med, at Solens lys afbøjes lidt af Jordens atmosfære, når Solen står lige over og under horisonten, så det giver lidt rod i at dag og nat er helt lige lange. Der er også noget med, at solen jo ikke er en prik, men en skive, så det kan ses lidt længere i begge ender af dagen.

Men det allerbedste ved forårsjævndøgn er nu at de lysere sommeraftener så småt begynder.

Jeg elsker, at det er mærkbart lysere, når jeg kommer hjem. Jeg elsker, når ungerne der hopper på trampolin. Jeg elsker lange lyse aftener på terrassen. Elsker, at tusse rundt i haven til kl. sent. Elsker at gå i seng og ligge og kigge på himlens farver. Elsker, at være på stranden, med langstrakte kig udover havet, når solen langsomt synker ned i en farvelade af røde og orange bølgeskvulp.

Jeg er SÅ klar.

Kommentarer

Populære opslag