Hvem pokker tog sommeren?



Jeg er ikke voldsomt begejstret for, at sommeren sådan over en nat besluttede sig for at stoppe og sende efteråret lidt overrumplende ind på scenen.
Jeg er slet ikke færdig med det der sommer. Jeg er overhovedet ikke klar til kølighed og tidlig indtog af mørke om aften. Jeg nægter at anerkende, at dagslyset allerede er voldsomt på tilbagetogt.
Og så fryser jeg faktisk! Jeg hader at fryse og det er A.L.T. for tidligt at fryse i august.
Brændeovnen har allerede så småt været i gang og Skovtrolden er kommanderet til at fyre op under pilefyret, hvis ikke temperaturene stiger i nærmeste fremtid. Han ville sikkert have gjort det alligevel. Han ved godt, hvor gnaven jeg bliver i kulde, mørke og regn, så min kommando var mere tænkt som en forbrugeroplysning, en slags forvarsel om humørændringen.
Men når det åbenbart ikke kan være anderledes med det der efter år, så agter jeg, at fejre efterårets kommen på lille fin vis.
For jeg kan jo godt li' ved efteråret er, de stærke mættede farver og i år har jeg bestemt, at jeg vil have en fin efterårskrans på hoveddøren. Sådan en med små æbler, egeblade, hyben fra roserne og brombærranker. Får jeg det gjort kommer der et billede her.

Brombær gror som skidt, men brombærranker er flotte og brombær smager godt.
Brombærsyltetøj er selvfølgelig godt på ristet brød, men det er også rigtig godt i kærnemælkssuppe. Det er sikkert ikke ret mange der længere spiser det, men min hang er et levn fra min barndom.

Den hurtige løsning på kærnemælkssuppe er:

1/2 brev vaniljebuddingepulver
1L kærnemælk

Buddingepulveret piskes ud i ca. 3 dl kærnemælk, så alle klumper er væk.

Det varmes forsigtigt op i en tykbundet gryde og når det småkoger, tilsættes resten af kærnemælken og koger med et par minutter, indtil det er gennemvarmet.

Husk at røre hele tiden. Det brænder nemt på og koger det for vildt skiller det. Ikke at det gør noget ved smagen, men fornemmelsen af munden fuld af fnuller er ikke så fed…….

Den "rigtigste" version af kærnemælkssuppe er:

2-3 spsk. maizena
1 liter kærnemælk
4 spsk. sukker
1 tsk. fintrevet økocitronskal

Rør majsstivelse og 3 dl af kærnemælken ud i en tykbundet gryde. Tilsæt sukker, citronskal og resten af kærnemælken. Suppen skal koge et par minutter ved jævn varme og ligesom ved den hurtige løsning, skal der røres hele tiden.

Om det er den ene eller anden version, så hældes en portion i en dyb tallerken eller lille skål og så er det her brombærsyltetøjet kommer ind i billedet. En spiseskefuld puttes ovenpå.

Det er simpelthen en af mine ynglings efterårsdesserter.

Kommentarer

Populære opslag