I år har efterår og vinter været godt.

Jeg trænger igen- og til stadighed til stilhed og ro og langsommelighed og jeg har godt af det. Nogle gange glemmer jeg det bare lige.


Vinteren er nu massivt til stede i form af mudder, regn, blæst og en smule frostvejr og i flere år ville det faktum have gjort mig en smule deprimeret og ramt af en akut af trang til at hoppe i min seng og sove efterår og vinter væk. 
Måske har jeg været en gnaven grizzly bjørn i Canada i et tidligere liv og så glemt at konverterer helt over til menneske i dette liv? Måske, hvis man tror på den slags.
Man kan jo I.N.G.E.N.T.I.N.G, når det er mørkt om morgenen, mørkt om aftenen og regner og stormer hver weekend. Sådan cirka.
Uanset hvor meget jeg har brummet og været småsur, så har det ikke ændret sig.....

I år er jeg været klar med en ny strategi. 
Den er startet så småt op i de sidste par år med et fint/bedre resultat end før og da den har vist sig at virke, så er dette efterår/vinter bare blevet året, hvor jeg øver mig fuldt ud. 
Strategien går i al sin enkelhed ud på, at nyde stilheden, langsommeligheden og mørket. 
At accepterer, at der efter travlhed, må komme en pause.
At efterår og vinter der er det bare mørkt tidligt og sent. Det regner med stor sandsynlighed og det giver mudderhuller i vej og gårdsplads. 
Når det er mørkt, så kan jeg bare ikke lave ret meget af det udenfor, som jeg synes trænger.  
Når det blæser er det koldt som bare pokker, når man bor på en bar mark, uden ret meget læ.
Når det har regnet og regnet, så vælger jeg bare at blive inde. Gider ikke blive våd og kold.
Når det har regnet og regnet er bilerne smurt ind i mudder fra hullerne på markvejen og det ses tydeligt hvilken bonde r** jeg er. Ingen fin bybil her.


Hundene slæber mængder af mudder, der bliver til jordbunker ind på gulvene, når gulvvarmen har tørret det grundig ud.
Sådan er det bare! Og det går over og det gør ikke ondt!

Så strategien er: Træk vejret og accepter det. Lav noget yoga. Lav noget te. Lav noget mere te. Find noget portvin og ost frem, også selvom det er hverdag. Find en stak boligblade frem. Find en bog frem eller flere. Tænd den bærbar og find Spotify og hør noget musik. Tænd nogle stearinlys. 
Sæt dig i en stol med det hele eller gå i syværelset og få syet nogle nye kjoler.
Det er ret simpelt, men jeg har ikke været så god til det. Nu øver jeg mig og det bliver bedre og bedre.








Kommentarer

Populære opslag