Roser, mængder af roser

Jeg er så heldig, at jeg ikke bor så langt fra Rosenplanteskolen i Løve.

Rosenplanteskolen i Løve



Jeg elsker det sted og måtte lige en tur forbi. Jeg har slet ikke nået derud i år, så jeg tænkte, at hvis jeg skulle nå opleve det helt store flor, så måtte det nok være nu.
Der var nu ikke helt så meget flor, men det var nu fint nok alligevel.

(Billede-spam vil forekomme i et af de næste indlæg. Jeg kan bare ikke lige finde den der dims, som kan overføre billederne fra kameraets hukommelseskort til computeren.........)

Men tænk, at være omgivet af SÅ mange roser? Flere hundrede forskellige slags.
Men jeg ville nok ikke du' til det, for jeg kan hverken huske rosernes navne og jeg ville nok heller ikke sælge dem. Meget uklædeligt! Hverken at kunne huske navne eller ville dele sit bytte........Så det er nok meget godt, at jeg ikke har dén post.

Så jeg kommer bare forbi nyder og kigger, køber det nødvendige og smutter lige så stille igen. 
En gang imellem køber jeg også en lille smule fin forplejning i den fine café.
Gartner Petersen - en smuk gestus overfor grundlæggeren af planteskolen - Valdemar Petersen. I 1930 grundlagde han planteskolen og havde den i knap 50 år, indtil 1979, hvor Torben Thim overtog den.

(Noget af det jeg rigtig godt kan lide ved rosenplanteskolen er ukrudtet. Der er ikke meget pusse-nusset og "ro i rækkerne" over ret mange af bedene. Der er faktisk ret så meget ukrudt i den have, så  man skal nok ikke være ordens-facist. Jeg er vild med det. Det ser hjemligt ud)  omend at jeg godt kunne ønske for nogle af roserne at der blev fjernet græs omkring dem........

Torben Thim har i øvrigt skrevet en af mine ynglings-rosenbøger: 


Historiske Roser









Kommentarer

Populære opslag