11.09.2001


Hvor var du d. 11.09.2001?

Jeg var i en trælasthandel i Nordvestsjælland et pænt stykke hjemmefra, med en knap 3 måneder gammel baby, der lige pludselig lugtede ret grimt og jeg havde glemt pusletasken……..se det, kan jeg godt huske.

Jeg var der, fordi en nabo havde opsnuset, at den trælasthandel havde et parti Nybrosten til billige penge og de yngre udgaver af Skovtrolden og Haveheksen havde ikke ret mange penge, men en gårdsplads, der trængte til noget fast, pæn og (billig) belægning, i stedet for den eksisterende jord/sten/grus-belægning, der lå i forvejen.
Trælasten havde såmænd også et udemærket parti af nogle velegnede sten laaaangt ude bagved på en fjern deponiplads.
Der hvor jeg var ved, at brænde helt sammen i en lille bunke aske, var da de havde meget mere travlt med at kigge på nyhederne end med, at ekspedere de kunder, der var i butikken.
Og jeg ville bare så gerne bestille, betale og så hjem i en frygtelig fart og få skiftet ble på den der baby.
Hvor stort og frygteligt det der skete den dag var og hvordan verden for altid blev forandret lige der, var jeg overhovedet ikke bevidst om. Jeg ville bare så gerne skifte en lorteble:-/
Nu ligger stenene i gårdspladsen og har efterhånden gjort i flere år. De kunne måske godt snart trænge til en udskiftning, for de var jo ikke ligefrem i den dyreste og bedste kvalitet, men jeg er glad for dem og synes, de er ok lidt endnu. Billedet er fra i sommers, hvor jeg pillede nogle af stenene op, for at lave nogle mindre bede i den forholdsvis store flade. Engang blev hele arealet brugt til legeplads. Det er ikke nødvendigt længere.




Jeg tænker på stenene, trælasten, ungen med lortebleen og naboen hver år d. 11.09.
Det var vores allerbedste nabo, som havde fundet de billige sten til os, unge halvfattige mennesker:) Hvordan husker jeg ikke længere og heller ikke hvorfor, at jeg kom af sted uden pusletasken. Måske fordi den altid lå i min bil og det var ikke den vi kørte i?

Tankerne i år handler også om, at vores allerbedste nabo ikke er her længere.
Det sluttede pludseligt og for tidligt i sommers. Kun 57 år gammel. Han er meget savnet, men absolut ikke glemt og han vil bl.a. altid være forbundet med en portion Nybrosten, en unge med lorteble, en manglende pusletaske og en trælasthandel d. 11.09.2001, dengang der verden blev ramt.

Kommentarer

Populære opslag